Порядок дій при включенні платника податку до переліку ризикових суб’єктів господарювання

Опубликовано Опубликовано в рубрике Статті

Включення платника податку до переліку ризикових суб’єктів господарювання відповідно до Порядку № 1165 від 11.12.2019 року (зі змінами) є суттєвою перешкодою для здійснення господарської діяльності. Тому запобігання такому включенню є ефективнішим, аніж подальше намагання домогтися виключення. Щоб уникнути внесення до переліку ризикових, суб’єктам господарювання доцільно дотримуватися наступних рекомендацій:

  1. Перевірка контрагентів до укладення господарських договорів, зокрема:

    • аналіз реєстраційної історії;

    • репутації на ринку;

    • наявності/відсутності згадувань у кримінальних провадженнях;

    • судових спорів із контролюючими органами щодо фіктивного податкового кредиту з ПДВ чи здійснення ризикових операцій.

  2. Реєстрація Таблиці даних платника ПДВ (п. 3 Порядку № 1165) щодо постійно реалізованої номенклатури товарів/послуг.

  3. Своєчасне виконання податкових зобов’язань, у тому числі подання звітності та сплата податків.

  4. Відмова від участі у схемах, що мають ознаки фіктивності або ухилення від оподаткування.

  5. Належна організація бухгалтерського обліку, що відповідає вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».


У разі якщо підприємство вже включено до переліку ризикових платників ПДВ, доцільно дотримуватися наступного алгоритму дій:

Крок 1. З’ясування підстав включення до переліку

  1. Ознайомитися з рішенням Комісії регіонального рівня (форма якого затверджена Порядком № 1165), де мають бути зазначені конкретні підстави для визнання платника податків ризиковим.

  2. Якщо причини включення є неочевидними або нечітко викладеними, рекомендовано:

    • звернутися через комунікаційну платформу ДПС відповідного регіону;

    • направити офіційний запит до контролюючого органу (відповідно до Закону України «Про звернення громадян» або адвокатський запит згідно із Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»).

⚠️ Зверніть увагу: строки розгляду звернень можуть складати від 5 робочих днів (адвокатський запит) до 30 днів (загальний строк для звернення громадян).


Крок 2. Підготовка документів на виключення

Після з’ясування підстав необхідно подати документи через електронний кабінет платника податків:

  1. Письмове пояснення, що містить:

    • опис господарської діяльності;

    • аргументацію, чому платник не відповідає критеріям ризиковості, визначеним у рішенні податкової.

  2. Підтверджувальні документи:

    • договори, акти, податкові накладні, ТТН, банківські платіжні документи тощо, які доводять реальність господарських операцій.


Крок 3. У разі відмови у виключенні

Якщо після подання пояснень та документів контролюючий орган не ухвалює рішення про виключення платника з переліку ризикових, рекомендується:

???? Подати скаргу до Ради бізнес-омбудсмена за посиланням: https://boi.org.ua/podaty-skargu/, що може сприяти вирішенню спору з контролюючим органом в позасудовому порядку.

Згідно інформації, наданої Радою бізнес-омбудсмена