Включення платника податку до переліку ризикових суб’єктів господарювання відповідно до Порядку № 1165 від 11.12.2019 року (зі змінами) є суттєвою перешкодою для здійснення господарської діяльності. Тому запобігання такому включенню є ефективнішим, аніж подальше намагання домогтися виключення. Щоб уникнути внесення до переліку ризикових, суб’єктам господарювання доцільно дотримуватися наступних рекомендацій:
-
Перевірка контрагентів до укладення господарських договорів, зокрема:
-
аналіз реєстраційної історії;
-
репутації на ринку;
-
наявності/відсутності згадувань у кримінальних провадженнях;
-
судових спорів із контролюючими органами щодо фіктивного податкового кредиту з ПДВ чи здійснення ризикових операцій.
-
-
Реєстрація Таблиці даних платника ПДВ (п. 3 Порядку № 1165) щодо постійно реалізованої номенклатури товарів/послуг.
-
Своєчасне виконання податкових зобов’язань, у тому числі подання звітності та сплата податків.
-
Відмова від участі у схемах, що мають ознаки фіктивності або ухилення від оподаткування.
-
Належна організація бухгалтерського обліку, що відповідає вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
У разі якщо підприємство вже включено до переліку ризикових платників ПДВ, доцільно дотримуватися наступного алгоритму дій:
Крок 1. З’ясування підстав включення до переліку
-
Ознайомитися з рішенням Комісії регіонального рівня (форма якого затверджена Порядком № 1165), де мають бути зазначені конкретні підстави для визнання платника податків ризиковим.
-
Якщо причини включення є неочевидними або нечітко викладеними, рекомендовано:
-
звернутися через комунікаційну платформу ДПС відповідного регіону;
-
направити офіційний запит до контролюючого органу (відповідно до Закону України «Про звернення громадян» або адвокатський запит згідно із Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»).
-
⚠️ Зверніть увагу: строки розгляду звернень можуть складати від 5 робочих днів (адвокатський запит) до 30 днів (загальний строк для звернення громадян).
Крок 2. Підготовка документів на виключення
Після з’ясування підстав необхідно подати документи через електронний кабінет платника податків:
-
Письмове пояснення, що містить:
-
опис господарської діяльності;
-
аргументацію, чому платник не відповідає критеріям ризиковості, визначеним у рішенні податкової.
-
-
Підтверджувальні документи:
-
договори, акти, податкові накладні, ТТН, банківські платіжні документи тощо, які доводять реальність господарських операцій.
-
Крок 3. У разі відмови у виключенні
Якщо після подання пояснень та документів контролюючий орган не ухвалює рішення про виключення платника з переліку ризикових, рекомендується:
???? Подати скаргу до Ради бізнес-омбудсмена за посиланням: https://boi.org.ua/podaty-skargu/, що може сприяти вирішенню спору з контролюючим органом в позасудовому порядку.
Згідно інформації, наданої Радою бізнес-омбудсмена