Адвокати, адвокатські бюро та адвокатські об’єднання як суб’єкти первинного фінансового моніторингу

Опубликовано Опубликовано в рубрике Статті

Відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі — Закон), адвокати, адвокатські бюро та адвокатські об’єднання визнаються спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу (далі — СПФМ) лише у разі надання правничої допомоги щодо операцій, перелічених у пункті 1 частини першої статті 10 Закону, зокрема:

  • купівля-продаж нерухомого майна, управління майном при фінансуванні будівництва житла;

  • купівля-продаж суб’єктів господарювання або корпоративних прав;

  • управління активами клієнта (коштами, цінними паперами тощо);

  • відкриття/управління банківськими рахунками або рахунками у цінних паперах;

  • створення юридичних осіб, фондів, управління ними або залучення коштів для їх функціонування;

  • створення чи управління трастами або іншими подібними утвореннями.

У випадку надання вищезазначених послуг адвокати зобов’язані ідентифікувати клієнтів, проводити оцінку ризиків та у випадку виявлення підозрілих фінансових операцій — повідомляти Державну службу фінансового моніторингу України.

Згідно з частиною третьою статті 10 Закону, СПФМ не зобов’язані виконувати обов’язки, передбачені законодавством про фінмоніторинг, якщо здійснюють:

  • представництво клієнта в судових органах або під час досудового врегулювання спорів;

  • захист клієнта у кримінальному провадженні;

  • надання консультацій щодо захисту чи представництва;

  • правничу допомогу, не пов’язану з операціями, зазначеними в статті 10 Закону;

  • юридичну роботу як штатні юрисконсульти (без укладення договору про правову допомогу).

Виконуючи обов’язки СПФМ, адвокати зобов’язані застосовувати ризик-орієнтований підхід, керуючись Критеріями ризиків, затвердженими Наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2022 року.

Ризики слід аналізувати за такими напрямами:

  • тип клієнта;

  • географічне розташування клієнта або його контрагента;

  • тип (вид) послуги та спосіб її надання.

Адвокатські бюро та об’єднання, які є СПФМ, згідно зі статтею 9 Закону повинні:

  • призначити відповідальну особу;

  • розробити та затвердити внутрішні правила та програму з питань фінмоніторингу.

Індивідуальні адвокати, які здійснюють діяльність одноособово, звільнені від цього обов’язку.

Контроль за дотриманням адвокатами законодавства про фінмоніторинг здійснює Міністерство юстиції України, яке на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 № 662 затвердило Порядок здійснення нагляду у сфері фінмоніторингу.

Відповідно до цього Порядку, адвокати, бюро та об’єднання зобов’язані подавати до Мін’юсту достовірну інформацію та документи на запит, що стосується виконання вимог у сфері фінансового моніторингу.

З метою забезпечення державного моніторингу, наказом Мін’юсту від 17.06.2022 № 2522/5 затверджено форму звітності № 1-фінмон (річна) та Інструкцію щодо її заповнення. Вказівки щодо її подання викладено в інформаційному листі Ради адвокатів України від 15 грудня 2023 року.

Згідно інформації, наданої НААУ